Характеристика роботи Основна робота
диспетчерів на транспортних підприємствах полягає у випуску транспортних
засобів на лінію і прийом з лінії, а також ведення обліку виконання розкладу
руху. Робочий день диспетчера автобусної станції дуже щільний, і йому
доводиться виконувати багато різних функцій. Основною з них є відправлення
автобусів на лінію і їх прийом з лінії. До початку поїздки диспетчер видає
водієві автобуса шляховий лист і необхідну документацію. Він контролює, щоб на
шляховому листі був підпис водія, щоб ним був пройдений медичний контроль і
реєструє залишок палива. В разі несправності автобуса диспетчер відправляє на
місце технічну допомогу, а автобус в майстерню і оформляє шляховий лист
автобуса, що відправляється на ремонт. Для того, щоб лінія не залишилася без автобуса,
диспетчер призначає замість переданого на ремонт автобуса резервну машину.
Коли
автобуси повертаються з лінії, їх водії передають диспетчерові путівні листи і
технічну документацію. Диспетчер реєструє залишок палива автобусів, що
прибувають з лінії, і заміни, що відбулися цього дня. У своїй роботі диспетчер
багато часу користується комп'ютером. Для полегшення роботи він вносить всі
дані в комп'ютер, де їх при необхідності можна легко знайти. В обов'язки
диспетчера входить також спілкування з клієнтами і пасажирами. Він приймає від
клієнтів замовлення на випадкові і термінові поїздки, повідомляє клієнтам номер
замовленого автобуса. Прейскурант замовлень автобуса знаходиться у диспетчера,
і він надає клієнтам інформацію за прейскурантом. При необхідності диспетчер
інформує клієнтів про маршрути автобусів і про час їх відправлення і прибуття.
Вранці і увечері диспетчер складає оперативні зведені, а після закінчення
робочого дня складає звіт по виходах цього дня.
Умови праці
Робота диспетчерів
проходить позмінно на підставі графіка, у них бувають нічні і денні зміни. В
добу буває 2 зміни, і кожна зміна продовжується 12-13 годин. У денній зміні
працюють як гаражний, так і головний диспетчер, а вночі одна людина виконує
обов'язки того і іншого. Ритм роботи в різних диспетчерських пунктах
неоднаковий, але зазвичай після двох 12-годинних робочих днів надається три
вихідних. Оскільки диспетчер має бути дуже уважним і оперативним, то розумове
навантаження на цій роботі можна вважати дуже значним. Диспетчер не може
дозволити собі тривалих перерв для відпочинку, тому що темп роботи дуже
високий. На кожен сигнал, що поступає в диспетчерський пункт, слід негайно
реагувати.
Необхідні знання,
навики та якості характеру
На посаді диспетчера
потрібна наявність середньої освіти, навчання спеціальності може бути пройдено
на робочому місці. Диспетчер повинен знати комп'ютерні програми, які
використовуються, вміти спілкуватися як рідною, так і іноземною мовою. Швидке
реагування і оперативність є умовою безперебійного трудового процесу. Диспетчер
не повинен допускати халатності і забудькуватості.
Гарний настрій, хороші
навики спілкування і діловитість дозволять диспетчеру завоювати повагу водіїв
автобусів і колег.