Скільки
разів, сідаючи до потягу, ми переживали легке засмучення, почувши фразу: «Потяг
вирушає, проводжаючих просимо покинути вагон». Проте, коли у дверях купе
з'являється усміхнений провідник, дорога вже не здається такою довгою і сумною.
На цей короткий відрізок дороги, поки ми мчимося у потязі до пункту
призначення, провідник стає нашим незмінним супутником, і його образ нерозривно
пов'язаний у нашій свідомості із стукотінням коліс. І, не дивлячись на те, що
майже усі залізничні спеціальності мають неабияку популярність, особливо
затребувана все-таки професія провідника. Ким потрібно бути та ким можна стати Тисячі потягів щодня, не зважаючи на погоду, мчать пасажирів на відпочинок, у
відрядження, додому або ж у гості. Незалежно від клас сьогодні кожен вагон
супроводжують один або два провідники. В уяві пасажирів потяга далекого прямування професія провідника пов'язана з
постійними подорожами і новими враженнями. Проводжаючи поглядом міські пейзажі,
що пролітають за вікном, знайомлячись з попутниками, ми уявляємо собі, скільки
ж населених пунктів може побачити провідник, із скількома людьми познайомитися,
скільки цікавого дізнатися. Ця професія овіяна ореолом романтики і студентської
відчайдушності. Проте вона ще і складна, багатогранна, потребує не лише
професійних базових навиків, але і терпіння — адже, окрім постійних подорожей,
зустрічей з новими людьми, провідник ще і офіціант, і прибиральник, і психолог,
і наставник. Обов’язки провідника:
• здійснення посадки і висадки пасажирів;
• контроль проїзних документів; • видача і збір постелі; • оповіщення пасажирів про зупинки і час стоянки потяга; • контакт з начальником поїзда і працівниками міліції, які супроводжують
потяг; • усунення суперечок між пасажирами, своєчасне оповіщення керівництва про усі
виникаючі прецеденти (хвороба пасажира, хуліганство тощо); • забезпечення пасажирів чаєм та кавою; • прибирання вагона тощо. Давно вважали, що провідниками повинні працювати чоловіки. Зараз цей стереотип
залишився далеко у минулому, і нарівні з сильною половиною людства часто
представниками цієї професії є жінки. Провідниками сьогодні працюють переважно молоді, енергійні люди у віці від 18
до 35 років. Нерідко ними тимчасово стають студенти, що бажають підробити під
час канікул. Студенти особливо затребувані влітку, коли кількість залізничних
потягів значно збільшується, і залізниця відчуває нестачу супроводжуючого
персоналу за усіма напрямами. Старші провідники мають безцінний багатолітній
досвід. Заздалегідь склавши кваліфікаційний іспит, вони обслуговують пасажирів
фірмових потягів. Як правило, там комфортніші умови роботи, вища оплата праці.
А додатковим бонусом можна вважати красиву форму і безліч знаменитостей серед
пасажирів. Отже, не лише стать, але і вік не є вирішальним чинником у питанні
«бути або не бути» провідником. Все залежить від бажання і уміння спілкуватися
з людьми, бути чемним і привітним з кожним. Важливо ніколи не вступати в
суперечки і вміти вирішити усілякі конфліктні ситуації. Помилково думати, що провідник зобов'язаний рознімати бійки і висаджувати з
потяга п'яних хуліганів — це роблять працівники міліції, які супроводжують
потяг. Але вирішити суперечку між пасажирами стосовно місць або втихомирити
галасливу компанію — саме його завдання. Перш за все провідник є представником
Укрзалізниці, її обличчям. Він покликаний підтримувати репутацію залізничної
служби, забезпечуючи максимальний комфорт кожного пасажира. Професійний
провідник завдяки своєму досвіду, вмінню зрозуміти потреби людини і прагненню
допомогти завжди залишає у пасажирів найприємніші враження про поїздку, і люди
надалі все частіше користуються цим видом транспорту.
Як стати провідником Необхідні знання можна отримати в ПТУ, що має відповідний факультет. Ще один
спосіб — звернутися до одного із спеціалізованих навчальних центрів. Ну і,
нарешті, ви можете отримати довідки у відділі кадрів Управління кадрової та
соціальної політики Укрзалізниці або в іншій компанії, що надає пасажирські
перевезення, — вам обов'язково підкажуть, як здобути цю професію.
Усі кандидати в провідники обов'язково проходять курс навчання, який, залежно
від компанії і рівня підготовки претендентів, може тривати від одного до десяти
місяців. За підготовку доведеться заплатити, якщо лише ви не вчитеся в
залізничній освітній установі. Спочатку вас скерують на медкомісію в поліклініку. На обхід всіх лікарів
знадобиться два-три дні. Якщо вас визнають придатним, настане час теоретично і
практично оволодівати усіма нюансами професії. Під часі занять ви ознайомитесь
з конструкцією сучасних пасажирських вагонів і функціонуванням залізниці.
Навчитеся обслуговувати безліч спеціальних приладів і пристроїв, оформляти
необхідну документацію, діяти в надзвичайних ситуаціях: боротися з пожежею,
надавати першу медичну допомогу тощо. Особливу увагу приділяють етиці та
психології роботи провідника. Для учнів спеціальних курсів обов'язкова виробнича практика стажистом під
керівництвом досвідчених колег. Якщо ви успішно складете усі заліки та іспити,
то працевлаштування вам гарантоване: учбові центри мають угоди з відділами
кадрів залізниць на підготовку фахівців.
Ну а далі розпочнуться робочі будні. До речі, не варто думати, ніби професія
провідника не передбачає кар’єрного зростання. З часом ви можете перейти з
плацкартного на вагон вищого класу або на фірмовий потяг, що здійснює рейси до
Західної Європи. Є і перспективи підвищення службовими сходинками: через кілька
років можна стати бригадиром, інструктором бригад потягів, начальником
напрямку. Окремі працівники з часом вступають на пільгових умовах у вищі учбові
заклади, які готують керівні кадри для залізничних компаній. Так що, як бачите,
кар’єрні горизонти на цьому шляху достатньо широкі. |