Володимир Фалько,
вчитель трудового навчання
Бучанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 4
Ергодизайнерське проектування на уроках
трудового навчання
Особливість ергодизайну полягає в тому, що він у своїй основі гармонійно поєднує ергономіку й дизайн в єдине ціле. Це у процесі як наукової так і практичної діяльності дає змогу ,з одної сторони, розробляти та втілювати у життя складні інженерно - технічні розробки, а з іншої - реалізовувати в них такі компоненти, які не піддаються конкретному інженерно - технічному формулюванню, наприклад, такі елементи як краса, виразність, гармонійність, естетичність - усе те, що можна виразити двома словами - прекрасне та довершене. Таким чином, впровадження ергодизайну у сфері освіти, зокрема у проектно - технологічну діяльність школярів на уроках трудового навчання, сприятиме розвитку творчого мислення, розширюватиме можливості творчої діяльності школярів і сукупність застосовуваних при цьому засобів і методів. Отже, відкриваються реальні можливості для розвитку творчих здібностей школярів не тільки засобами технічної діяльності, а й залучаючи для цього такий важливий соціокультурний компонент, як ергодизайн.
Залучення учнів до ергодизайнерської діяльності у процесі трудового навчання, яке на даний час втілюється на основі практично - технологічної діяльності, можливе, на наш погляд, за умови цілісного та повноцінного врахування ергодизайнерської складової в технологічних проектах школярів.
В процесі ергодизайнерської діяльності учень повинен перебороти своє «Я» і втілювати чужі проблеми й замовлення, шляхом їх творчого переосмислення, знайти те нове, що він хоче запропонувати замовнику.
Розглянемо приклад проектно-технологічної діяльності учнів з урахуванням вимог ергодизайну, під час розробки проекту виготовлення домашнього стільця.
Приступивши до розробки ергодизайнерського проекту, учні мають визначитись із базовою зовнішністю і формою виробу, яка в процесі розробки буде частково змінюватись та уточнюватись.
Необхідно проаналізувати існуючі зразки стільців. З метою економії часу та прискорення пошуків зразків доцільно скористатися Інтернетом. Зупиняємось на більш вдалих зразках. Вибрані зразки стільців ділимо на дві основні складові: надійність та зручність в користуванні, та приваблений естетичний вигляд.
Проаналізувати аналоги стільців, виникла проблемна ситуація: одні учні за круглу кришку, інші за прямокутно-подібну. Одні вважають, що найбільш вдалою для стільця є прямокутно-подібна кришка, звертаючи увагу на зручність використання та її виразник класичних формах. Інші учні відстоюють круглу форму кришки стільця, вказуючи, що кругла форма є не тільки зручною в користуванні, але й на вигляд більш сучасна, та естетична.
Щодо декоративного оздоблення виробу, учнями було запропоновано декілька сюжетів, розроблених на уроках образотворчого мистецтва.
Можна оздобити деталі виробу петриківським розписом, або казковими чи мультиплікаційними героями. Так, як виріб розрахований для виконавців дитячого садочка, то доцільно їх оздобити героями з любимих мультиків. Заключний етап оздоблення - лакування, гуашеві фарби та алкідний лак не є шкідливим під час користування стільцем.
|