МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо оцінювання та оформлення в класному журналі
результатів навчальних досягнень учнів
загальноосвітніх навчальних закладів
з трудового навчання
1. Рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів
з трудового навчання
Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів основної школи розроблені відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти» та наказу МОН молодьспорту від 13.04. 2011 року № 329 «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти», зареєстрованого у Міністерстві юстиції від 11.05. 2011 року №566/19304.
З метою забезпечення об’єктивного оцінювання знань учнів 12-ти бальна шкала побудована за принципом урахування особистих досягнень учнів, в якій визначено чотири рівні навчальних досягнень учнів – початковий, середній, достатній та високий.
Вони визначаються за такими характеристиками:
Перший рівень ‒ початковий. Відповідь учня (учениці) фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення.
Другий рівень ‒ середній. Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал, виконує завдання за зразком, володіє елементарними вміннями навчальної діяльності.
Третій рівень ‒ достатній. Учень (учениця) знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити висновки, виправляти допущені помилки. Відповідь учня (учениця) правильна, логічна, обґрунтована, хоча їм бракує власних суджень.
Четвертий рівень ‒ високий. Знання учня (учениці) є глибокими, міцними, системними; учень (учениця) вміє застосовувати їх для виконання творчих завдань, його (її) навчальна діяльність позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації, явища, факти, виявляти і відстоювати особисту позицію.
Водночас, визначення високого рівня навчальних досягнень, зокрема оцінки 12 балів, передбачає знання та уміння в межах навчальної програми і не передбачає участі школярів у олімпіадах, творчих конкурсах тощо (Таблиця).
Кожний наступний рівень вимог вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.
Критерії оцінювання навчальних досягнень реалізуються в нормах оцінок, які встановлюють чітке співвідношення між вимогами до знань, умінь і навичок, які оцінюються, та показником оцінки в балах.
Оцінювання якості трудової підготовки здійснюється у двох аспектах: рівень володіння теоретичними знаннями, який можна виявити у процесі усного чи письмового опитування, та якість практичних умінь і навичок, тобто здатність до застосування вивченого матеріалу під час виконання лабораторно-практичних та практичних робіт. Тому критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з трудового навчання мають комплексний характер. До них належать:
‒ рівень передбачених програмою теоретичних знань та вмінь застосовувати у практичній роботі;
‒ уміння користуватися різними видами конструкторсько-технологічної документації та іншими джерелами інформації;
‒ дотримання технічних вимог у процесі виконання робіт (якість виробу);
‒ уміння організовувати робоче місце і підтримувати порядок на ньому в процесі роботи;
‒ рівень сформованості трудових прийомів та вміння виконувати технологічні операції;
‒ дотримання правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог;
‒ дотримання норм часу на виготовлення виробу;
‒ рівень самостійності у процесі організації і виконання роботи (планування трудових процесів, самоконтроль та ін.), виявлення елементів творчості. Читати далі |